RSS    .:::30.04.2017 :::.   





Rambler's Top100 Rambler's Top100

 

::::: Морегосподарський комплекс :::::

Вступ

    Одеська область - приморський прикордонний район, розташований на південному заході України. У стратегічному плані територія області розташована дуже вигідно - на перетинанні найважливіших міжнародних водяних шляхів: дунайського, дністровського, дніпровського. Загальна довжина залізничної мережі області майже 1,100 км, її обслуговує 100 залізничних станцій. Одещину перетинає також 7 автомагістралей. Усе це в сполученні з приморським розташуванням області, її транспортно-географічною своєрідністю робить Одещину могутнім експортно-імпортним потенціалом, що не може не враховуватися в проектах створення міжнародних транспортних коридорів Європейської комунікаційної інфраструктури єдиної транспортної системи країн-членів Чорноморського економічного співробітництва. Одеська область виділяється серед інших областей ведучим міжгалузевим морегосподарським комплексом, ступінь розвитку якого відображає рівень соціально-економічного розвитку регіону.

     Морегосподарський комплекс області включає в себе 7 морських портів (обсяг вантажопереробки портів області становить 74,1 % від усіх портів України), 5 судноремонтних заводів (64,8 %), найкрупніші державні судноплавні компанії (ДСК “ЧМП”, ВАТ “Українське Дунайське пароплавство”, СК “Укрферрі”, ДСК «Укртанкер», ДСК «Укрріфер», ДСК «УМП») та понад 20 приватних судноплавних компаній, майже 80 приватних крюїнгових та понад 90 експедиторських і агентських компаній.

    Систему морських торговельних портів утворюють 7 виробничих одиниць розташованих по всьому морському узбережжю області, і у гирлі ріки Дунай. За географічним розміщенням і роллю в транспортному обслуговуванні економіки регіону і її зовнішньоекономічних зв'язків, а також за місцем розташування портів у системі міжнародних транспортних шляхів морські порти області можна розділити на дві основні групи: дунайські порти: Рені, Ізмаїл, Усть-Дунайськ; регіон Чорного моря: Білгород-Дністровський, Іллічівськ, Одеса, Южний.

Одеський морський торговельний порт

    Одеський морський торговельний порт — морські ворота України. Вдале географічне розташування на історично прокладених торговельних шляхах між Сходом і Заходом, близькість до проток Босфор і Дарданелли, цілорічна навігація в порту, наближеність до великих вітчизняних промислових і сільськогосподарських підприємств приваблюють вантажо- та судновласників усього світу.
    Одеський порт успішно працює, нарощує виробничі потужності, поповнює основні фонди, будує екологічні об’єкти і споруди, пов’язані з безпекою руху суден.
    2 вересня 1798 року були забиті перші палі у прибережній частині моря. Вже у 1815 році на нього припадало майже половини вантажопотоків усіх чорноморських та азовських портів Росії. Режим порто-франко (1819-1859 рр.) – вільне та безмитне ввезення і зберігання імпортних вантажів – сказалося на стрімкому зростанні вантажообігу. В 1960-1980 рр. була проведена реконструкція більшості причалів порту, збудовано нові причали для переробки зерна та цукру сирцю, розпочато розширення площі порту за рахунок моря. Складне становище в Одеському порту, пов’язане з різким скороченням вантажообігу на початку 1990-х рр. було переломлено. Вихід з цієї ситуації полягав у створенні на базі перевантажувальних комплексів підприємств з іноземними інвестиціями (стивідорних компаній). Саме це започаткувало позитивну динаміку розвитку порту. Вже у 1999 р. було опрацьовано понад 27,3 млн. тонн вантажів, а за підсумками останніх років Одеським портом перевантажено третину вантажообігу всіх портів України. Це стало можливим насамперед завдяки залученню нових нафтоналивних вантажів, збільшенню обсягу перевантаження мінеральних добрив і контейнерів. Було здійснено значну модернізацію і реконструкцію портового господарства, передусім нафтогавані та нафтотерміналу. В Одеському морському торговельному порту на 25 років створена СЕЗ “Порто-Франко”, яка належить до зовнішньоторговельного функціонального типу. Органами управління є Одеська облдержадміністрація і міськрада, а також дирекція СЕЗ.
    Керівництво підприємства здійснило ряд заходів, спрямованих на стабілізацію транспортних потоків, розширення сфери послуг. Прибуток зріс до 240 млн грн. З цієї суми 171 мільйон спрямований на розширення виробництва, 22 млн. грн. на соціальний розвиток і заохочення. Нині порт може перевантажувати понад 24 млн. тонн нафтопродуктів і водночас зберігати 340 тис. тонн темних і 70 тис. тонн світлих нафтопродуктів. Споруджено чотирикілометровий шляхопровід, що з'єднає зону порту з ІХ Євроазіатським транспортним коридором. Зведено перевантажувальний комплекс зернових вантажів, у якому може одночасно зберігатися 16–18 тис. тонн зерна. Побудовано портовий олійноперевантажувальний комплекс потужністю 300 тис. тонн на рік. Серед останніх здобутків — завершення будівництва першого в Україні п'ятизіркового готелю “Одеса-Кемпінські” і модернізація пасажирського терміналу Одеського морського торговельного порту.

Іллічівський морський торговельний порт

     Іллічівський морський торговельний порт — сучасний міжнародний високомеханізований порт, один із найпотужніших в Україні. Головний стратегічний напрямок діяльності підприємства — зміцнення власної позиції на ринку, як провідного порту з переробки генеральних вантажів, та збільшення обсягів перевантаження навалювальних і наливних вантажів. Цей незаперечний лідер галузі опрацьовує 25 % усіх вантажів, які проходять через 19 портів України. 

    Іллічівський морський торговельний порт, розташований на березі Сухого лиману неподалік Одеси, створено улітку 1958 року. Завдяки вигідному географічному розташуванню, досвіду роботи персоналу вже через п’ять років він здобув статус торговельного порту першої категорії. У 1978 році була відкрита поромна переправа Іллічівськ — Варна з чотирма морськими поромами, які за один рейс здатні перевозити 108 вагонів, що дало змогу збільшити вантажообіг на 6 млн. тонн. За досягнення у розвитку зовнішньої торгівлі і впровадження передових технологій порт нагороджено орденом Трудового Червоного Прапора. 

     Сьогодні Іллічівський — сучасний міжнародний високомеханізований порт, один з найпотужніших в Україні, морські ворота держави. Головний стратегічний напрям діяльності підприємства — зміцнення власної позиції на ринку як провідного порту з переробки генеральних вантажів та збільшення обсягів перевантаження навалювальних і наливних вантажів. 

    Через порт пролягають зручні та дешеві торговельні артерії. Внутрішні та зовнішні рейди дозволяють приймати великотоннажні судна з осадкою до 13 метрів та вантажопідйомністю до 100 тис. тонн у будь-якоу пору року. Виробничі потужності дають можливість щорічно перевантажувати до 24 млн. тонн різноманітних вантажів. Складські площі дозволяють одночасно зберігати до 1,6 млн. тонн вантажів. Усі 28 причалів довжиною майже 6 км обладнано залізничними коліями та сучасним перевантажувальним устаткуванням. 

    Іллічівський порт — одна з головних ланок транспортного коридору ТРАСЕКА. У 2001 році на поромному комплексі Іллічівського морського торгового порту введено у лад нову контейнерно-автотранспортну ділянку за програмою TACIS.

    Створені всі умови для ефективного перевантаження на поромному комплексі великотоннажних контейнерів, що перевозяться поромом між Україною і Грузією, Україною і Болгарією, Україною і Туреччиною.

     Сьогодні тут реалізуються інвестиційні проекти на десятки мільйонів доларів США. Завершується будівництво другої черги зернового елеватора потужністю 3,5 млн. тонн, ведуться роботи зі створення терміналів з переробки зріджених газів та рідких хімічних вантажів тощо. На сьогодні пропускна спроможність порту становить 500–700 вагонів щодобово. Після завершення реконструкції тут зможуть опрацьовувати 1000 вагонів на добу, а тобто маже 2 млн. тонн вантажу щомісячно. 

    Чималі кошти адміністрація порту виділяє на соціальні, медичні, комунальні потреби портовиків, фінансову підтримку підшефних шкіл, культурних та спортивних заходів

     Особливу увагу керівництво Іллічівського порту надає питанню екологічної безпеки моря та прилеглих територій. 

Морський торговельний порт Южний

    На початку 70-х років минулого століття виникла необхідність ще в одному могутньому портовому комплексі на північному заході Чорного моря. 15 червня 1978 року стало днем народження морського торговельного порту Южний, розташованого на березі Аджалитського лиману.

    Пізніше було будівництво причалів і монтаж устаткування перевантажувальних комплексів для обслуговування припортового заводу, завезення й монтаж перевантажувальної техніки на східному березі, будівництво вугільно-рудного комплексу (УРК) та інших терміналів, створення інфраструктури порту.

    Сьогодні в порту Южний 9 глибоководних (14,0 м) причалів, здатних приймати практично будь-які судна, що працюють на порти Чорного моря, але конструкція декількох причалів забезпечує глибин у 17,0 м.

     Основне, що відрізняє Южний від інших портів — це перспективи розвитку, можливості подальшого будівництва і причалів і тилових об'єктів.

Ренійський морський торговельний порт

    У 1816 році було утворено акціонерне товариство “Торговий дім князь Юрій Гагарін і К°“. Тоді, по суті, і народився порт Рені - головне підприємство міста Рені. Подальшому його розвитку сприяло створення в 1903 році Російсько-Дунайського пароплавства.

    Ренійський морський торговельний порт - потужний транспортний вузол в Україні, розташований на лівому березі річки Дунай, у південно-західній частині України на стику українського, румунського та молдовського кордонів і на перетині чотирьох транспортних коридорів: Критських №7 і №9, Євроазіатського і Чорноморського. У порту тісно переплетена робота морського, річкового, залізничного та автомобільного транспорту.

    Статус порту Рені одночасно і річковий, і морський. 

    Порт виник як найбільший у регіоні пункт торгівлі зерном. Інтенсивний його розвиток почався після другої світової війни. У 60-80-і роки зводилися нові причали, склади, соціальні об'єкти. Порт щорічно став перевалювати понад 10 млн. т вантажів. Найвищого показника досягнуто у 1989 році - 13,7 млн. т.

    На 37 причалах порту перевантажуються генеральні, наливні, навалювальні, харчові, великовагові вантажі, вантажі в пакетах, в контейнерах, колісна техніка.

    На території порту строком на 30 років створена СЕЗ ”Рені” загальною площею 94,36 гектара.

    Органом господарчого розвитку та управління СЕЗ ”Рені” є державне підприємство “Ренійський морський торговельний порт”.

     Створення вільної економічної зони дозволить порту реалізувати ряд інвестиційних пропозицій, у тому числі - організувати переробні підприємства на території порту, стивідорні компанії за участю вантажовласників, експедиторів і т.д. Планується реконструкція нафтоділянки, що поліпшить технологію, збільшить пропускну здатність до 4 млн. т у рік і обсяг одноразового збереження нафтопродуктів - до 85 тис. т.

    Вводиться в експлуатацію поромна лінія Рені-Галац (Румунія).

    Передбачається створення контейнерного терміналу.

     Порт Рені єдиний серед українських портів на Дунаї має поромний комплекс, який забезпечує обробку суден типу Ро-Ро в річковому і морському напрямках. Функціонуюча регулярна поромна лінія Рені (Україна) - Русе (Болгарія) - найвигідніший шлях доставки вантажів та пасажирів автотранспортом у Болгарію, минаючи територію Молдови та Румунії.

Ізмаїльський морський торговельний порт

     Ізмаїльський морський торговий порт - один з найбільш сучасних і високомеханізованих портів на Дунаї.         Ізмаїльський порт оснащений сучасним устаткування, перевантажувальними машинами, які дозволяють переробити навалювальні і насипні, тарно-штучні, контейнерні вантажі. Проектна потужність порту розрахована на переробку 7,7 млн.т вантажів у рік. Основний розвиток порту приходиться на період з1968-го по1992 рр Тоді були побудовані комплекси по переробці генеральних, навалочних вантажів, контейнерів. У 1972 році безпосередньо в порту стала діяти залізнична станція «Ізмаїл – порт Новий». У порту 23 причали загальною довжиною 2534,5 м. Порт розділений на три виробничо-перевантажувальні комплекси. Виробнича потужність першого комплексу 1205 тис.т. вантажів у рік, другого – 5400 тис.т, третього - 100 тонн на годину.

Білгород- Дністровський морський торговельний порт

    У 1971 році, з огляду на зручне розташування Білгорода-Дністровського, тут відкрили морський торговельний порт, завданням якого - звільнити прилеглі великі порти Одеса й Іллічівськ від роботи з малотоннажним флотом. До складу Білгород-Дністровського порту входить також портопункт Бугаз, розташований в усті ріки Дністер. 

    Порт спеціалізується на вантажопереробці зовнішньоторговельних і каботажних вантажів (зерно, ліс, генеральні вантажі, жива худоба, мінерально-будівельні матеріали). Порт призначений для переробки генеральних і навалочних вантажів, але може також перевалювати контейнери. У попередні роки порт переробляв до 2,7 млн т вантажів (1980 р.). У 1999 році порт переробив 607,9 тис.т. вантажів, в основному ліс, зерно, металобрухт, метали. Більша частина цих вантажів - експорт до Туреччини, країн Середземномор'я.

    У порту є 9 причалів загальною довжиною 1100 метрів і глибинами поблизу причалів від 3,5 м до 5,2 м. Порт здатен обробити до 50 вагонів зерна за добу. 

    На даний момент йде реконструкція тилу 8,9 причалів. У планах – реконструкція зернового комплексу (будівництво наземного зерносховища, збільшення продуктивності комплексу на 70%).

Усть-Дунайський морський торговельний порт

    Усть-Дунайський морський торговельний порт був створений наприкінці 70-х років, насамперед для обслуговування ліхтеровозної системи перевезень. Порт Усть-Дунайський забезпечував приймання, безпечну стоянку й обробку ліхтерів, їхнє нагромадження для подальшого транспортування річкою і морем. У даний час порт спеціалізується на перевалці вантажів з морських судів на річкові для подальшого транспортування по Дунаю і навпаки. Основні вантажопотоки йдуть з країн Придунав’я і Середземномор'я.

    Порт Усть-Дунайський має два вантажних райони – морський та річковий. Причали як гідротехнічні споруди відсутні. Для обробки суден використовуються 3 бочкові стоянки.

    Порт виконує перевалку й транспортно-експедиторське обслуговування транзитних, зовнішньоторгових, каботажних вантажів, складські операції. Вантажі доставляються суднами, несамохідними баржами й ліхтерами з 40 країн світу. 

    Використання резервів провізних та пропускних спроможностей морегосподарського комплексу регіону дозволило збільшити вантажоперевезення водним транспортом на 8,1%. Збільшенню вантажопотоків сприяла робота з освоєння Євро-Азійського транспортного коридору. 

     Збільшенню загального обсягу перевезень сприяє робота нових поромних ліній Іллічівськ-Мерсін та Іллічівськ-Деріндже (Туреччина), вантажопасажирської Рені-Тульча (Румунія) та пасажирської Рені-Галац (Румунія).

     Тривають роботи з організації нового поромного комплексу Ізмаїл-Тульча, що дозволить значно збільшити вантажопотоки за маршрутом Україна-Балкани-Туреччина.

    Морськими портами в минулому році перероблено 63,5 млн. тонн вантажів або на 8,9% більше, ніж за 2000 рік.

    7 морських торговельних портів: Одеський, Іллічівський, Южний, Білгород-Дністровський, Усть-Дунайський, Ізмаїльський та Ренійський у 2001 році збільшили обсяг переробки вантажів на 8,4 % ( порти України в середньому - на 6 %). Лише Білгород-Дністровський порт знизив переробку вантажів на 41,4% через зменшення експорту на 42,7% і транзиту – на 49,4%. У 2002 році обсяг переробки вантажів в портах має зрости в середньому на 3,5 %, до 2006 року – до 20 –25 % у порівнянні з 2001 роком.

    До 2006 року порти Одеської області планують здійснити реконструкцію діючих і будівництво нових перевантажувальних комплексів (за рахунок власних коштів, залучення коштів інвесторів, кредитів та інших джерел) орієнтовна вартість яких майже 1,2 млрд. грн., оновлення перевантажувального устаткування - 170 млн. грн, придбання портового флоту – понад 94 млн. грн. 

    В Одеському регіоні розташовані найважливіші підприємства морського транспорту України, які виконують основні обсяги перевезень і судноремонту.

Дата оновлення : 15.03.2005

 
 

 



 




 

 Розробка, дизайн та розміщення: КП "Обласний інформаційно-аналітичний центр" © | телефон (0482) 429820 | 2011 р.